2014. április 7., hétfő

Fonott kalács

 Tudom, hogy nehéz elhinni először, de tényleg nagyon egyszerű kalácsot csinálni otthon!! Úgy voltam vele mint a kenyérrel, hogy egy próbát megér. Ráadásul a pékségben 399 ft-ért akartak rámsózni egy kis kalácsot, ezért gondoltam megpróbálom, lesz ami lesz! 
Az eredmény pedig annyi, hogy hetente készítem ez alapján;)

Kerek tortaformában készült (kuglóf betéttel). Húsvétkor mindig így készítem. Ajándékba pedig vekniformákat veszek elő és abba két rúdból fonok/tekerek egy-egy kisebb kalácsot.


Hozzávalók:
2.5 dkg élesztő
2.5 dl tej
5 dkg olvasztott vaj
2 tojás sárgája
fél kiskanál só
50 dkg liszt
3 evőkanál kristálycukor
1 vaníliáscukor (vagy vaníliakivonat)
1 egész tojás a kenéshez

1 dl langyos tejben elkeverek egy kiskanálnyi cukrot, majd belemorzsolom az élesztőt. Hagyom felfutni. Addig megolvasztom a vajat, majd a lisztet elkeverem a maradék cukorral, vaníliáscukorral és a sóval. Hozzáöntöm a maradék tejet, a 2 tojás sárgáját és a felfutott élesztőt. Ezt a kenyérhez és a pizzához hasonlóan megdagasztom. Szintén elég neki 5-8 perc, amikor már elválik az edénytől és  a kezünkre se nagyon ragad, akkor leszjó! Lefedjük az edényt és meleg helyen (jól körbebugyolálva takaróval) egy órán át kelesszük.

Ha minden jól ment, legalább a duplájára kelt ennyi idő alatt. Kicsit átgyurjuk az asztalon, majd 6 egyenlő félre vágjuk. 
Ezeket egyenként megsodorjuk és 3asával összefonjuk! Én kb 40 cm-es darabokra sodortam a kezemmel, majd ugyan úgy mint a hajat összefontam. A végét kicsit nyomkodjuk össze-hajtsuk alá, hogy ne bomoljon szét.

Vastagon kizsírozott vagy vajazott tepsire fektessük a 2 kalácsot egymástól a lehető legtávolabb, majd kenjük le tojással. Hagyjuk kelni még fél órát (addig melegítsük fel a sütőt 180 fokra). Aztán megint kenjük meg a tojással és mehet is be sülni. Kb 30 perc alatt elkészül. Ha nagyon sülne a teteje, borítsunk rá alufóliát!

Megjegyzés: a maradék tojásfehérjéből csinálhatunk habcsókot, vagy hozzáadhatjuk a Női szeszélyünk habjához (minél több, annál jobb;)), de készíthetünk egy tükörtojást is, kicsit több fehérjével...:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése