2014. január 29., szerda

Almalekvár


   SOSEM gondoltam volna, hogy valaha lekvárt fogok főzni... Élénken élt bennem, mikor kiskoromban mamámmal órákig - inkább napokig- főztük a lekvárt, ám tavaly kitaláltam, hogy én bizony karácsonyi ajándék gyanánt ezt fogok adni mindenkinek, és így is lett:). Azt be kell vallanom, hogy tized annyi munka volt benne, mint amekkora sikert aratott :D!
Nos, ma újabb adagra volt szükség, mert jó pár üveg elfogyott az egy hónap alatt:)) Kezdőknek és haladóknak is meleg szívvel ajánlom az elkészítését!

A tálban lévőt kicsit sűrűbbre hagytam, mert holnap egy kis süti lesz belőle (leveslestésztás) és nem szeretném, ha kifolyna ;)



Hozzávalók:
- kb 1.5 - 2 kg alma (idared vagy goldenred vagy jonathan -ezek édesebbek) + ha van otthon 1-2 db zöld alma vagy valamilyen savanykásabb is mehet bele!
- 1 db Dr. Oetker 3:1 dzsemfix
- 1 mokkáskanál fahéj
- 1 db citrom, további citromlé
- kb 30 dkg (kristály)cukor (lehet több kell<- ha véletlen túl sok a citrom, vagy kevesebb->mert túl édes az alma)
- max. 1 dl narancslé - de maradhat a citromlé ha nincs otthon vagy nem akarjuk keverni...

Elkészítési idő 40 perc (nagy része az almapucolás...)

Az almákat meghámozzuk, kimagvaljuk és felkockázzuk. Nem baj, ha nem egyformák a kockák, mert így lesz darabos a lekvárunk! Közben a kifacsart citrom levével locsoljuk, hogy ne barnuljon meg. Hámozás után kb 1.2 -1.5 kg almánk marad, az a jó! Ha kevesebb, akkor kicsit dzsemesebb állaga lesz a lekvárnak - ami kiváló egy gyors süteménybe például-, ha több pedig picikét hígabb marad...

Fedő alatt közepes lángon megpároljuk az almát (10-15 perc), én az ízesítés miatt öntöttem hozzá még majdnem 1 dl narancslevet is. De lehet pl. fél dl citromlevet majd fél dl narancslével összekeverni és ezt hozzáönteni. 1 dl-nél több NEM kell, mert az alma is enged levet és akkor túl híg lesz. Persze a dzsemfix sűríti majd, szóval nem kell pánikba esni:) Az egyik lekvár nekem is így sikerült, igazából csak tovább tartott míg megszilárdult...
Ha megpuhult az alma - kicsit kásás állaga lesz, könnyen szétnyomható a fakanállal,- de még vannak benne egész darabok, mehet bele a fahéj és 20 dkg cukrot. Azért ennyi, mert nem tudjuk mennyire lesz így édes! Lehet elég lesz bele, ha nem akkor fokozatosan öntsük bele a maradékot és mindig kóstolgassuk. Ha jónak ítéljük az ízeket, mehet hozzá a dzsemfix a leírás alapján (forraljuk vele 1-3 percig) és már kész is!
Az üvegeket előre mossuk el és hagyjuk kiszáradni. 1.5 kg almából egy nagyobb és egy kisebb üveg lekvár lesz (vagy persze több kisebb:)). A feje tetejére állítjuk 5 percig és készen is van. Ha kihűlt, fogyasztható;)

Arra figyeljünk: ha csak olyan üveg van otthon, amiben savanyúság, vagy hal volt, akkor azt ne használjuk fel, mert érződik az üvegen! Én régebbi megy-befőttes, lekváros üveget használok, aminek jó a fém teteje! Ha rozsdásodik akkor kuka, mert tönkremegy a finom lekvárunk!

Tippek:
- Ha ízlett, de jöhet valami újabb íz, akkor rakhatunk bele a fahéjon kívül: szegfűszeget (óvatosan,mert -nagyon erős az aromája), vagy gyömbért is. Vagy pikánsabb lesz ha a citromlé mellett belereszeljük két narancs héját és narancslevet adunk hozzá.
- Ha véletlen nem 3:1 dzsemfix van otthon/boltban, nem baj! DE nem kell hozzá annyi cukrot adni, mint a leírásban. Én elkövettem azt a hibát, hogy 45 dkg-t raktam hozzá, mert sokalltam a fél kg-t (2:1 dzsemfixnél), és olyan édes lett, hogy jó sok citromlevet kellett hozzá öntenem még...
- Ha cukorbeteg van a családnál, vagy csak vigyázunk a vonalunkra, lehet használni hozzá nyírfacukrot (csak kissé megdrágul a lekvár), vagy olyan édesítőszereket, amire rá van írva, hogy süthető vagy süteményekhez is használható.. (HAAS termékek, stevia stb.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése