2015. május 10., vasárnap

Sajtos falatkák

   Mostanában csendben sütögettem, ezért nem születtek a bejegyzések, de máris pótolom őket:)!
Elsőként ezzel a sós finomsággal, amit a cukrászdában istenien késztenek, s bár az enyém sem lett rossz, bizony leizzadtam míg elkészült...
A probléma azzal kezdődött, hogy elfelejtettem, még sosem készítettem korábban besamelt! Vagyis nagyon lelkesen kóstolgattam, de majdhogynem fogalmam sem volt, milyen ízűnek kell lennie... A végeredménynél tudtam persze, hogy egy sajtkrémet várok el, hasonlót ahhoz, amit a finom sajtosrolóban (kihangsúlyozom, hogy finom, mivel nagyon sok pékségben csak rosszat lehet kapni) ízlelhetünk. Végül persze összeállt az egész, s attól függően hogy kicsit elsóztam, igen hamar elfogyott;)

A töltött, sajttal hintett fánkok hamarabb eéfogytak, mint hogy kép készült volna róluk:((


Hozzávalók az égetett tésztához (32 db diónyi nagyságú golyó lesz belőle):
- 2,5dl víz
- 120g margarin
- csipet só
- 150g liszt
- 4egész tojás (közepes méret)

Hozzávalók a töltelékhez:
- 4dl tej
- 40g vaj
- 2 púpos evőkanál finomliszt
- só, bors, szerecsendió
- 3 tojás sárgája
- 100g vaj (szobahőmérsékletű, habosra kevert)
- 150g reszelt sajt (én trappistát használtam, de füstöltet is használhatunk persze)
- 5-10 dkg sajt a díszítéshez

Az égetett tészta elkészítése:
Sokáig nagyon féltem tőle, mert a nagymamám mindig csak a képviselőfánkok töltését bízta rám (a tészta ugyan az mint a hattyúknál), a sütését sosem, pedig két dologra kell csak odafigyelni. Hogy a sütő ajtaját ne nyissuk ki sütés közben (ez a legleglegfontosabb) és hogy jól elkeverjük a hozzávalókat.
A vizet és a margarint egy teflon lábasban összeforraljuk, majd levesszük a lángról és egyben hozzáöntjük a lisztet. Ezt jól összedolgozzuk addig, míg el nem válik az edény falától és egy masszává áll össze. Utána egyenként hozzáadjuk az egész tojásokat, míg mindegyiket jól elegyítjük a masszával.
Kivajazott tepsire két kiskanál segítségével diónyi nagyságú darabokat formázunk. Nedves ujjal kicsit megformázzuk a tetejét (a keletkező gőz nagyon jót tesz neki a sütőben) és 190 fokra előmelegített sütőben 15-20 perc alatt kisütjük. Ha nagyon barnulna a teteje mérsékeljük 180 fokra a sütőt.  Hagyjuk kihűlni, addig tegyük félre. A sütő ajtaját addig semmiféleképpen se nyissuk ki míg meg nem nőnek (dupla méretűek lesznek), s már halványbarna színt vesznek fel (ez nálam kb 15 perc volt, viszont már gyengébb a sűtőnk).

A besamelt elkészítése:
A vajat gyenge lángon felolvasztuk, majd két púpozott evőkanál lisztet keverünk hozzá, s körülbelül öt perc alatt egy világos rántást készítünk. NEM szabad hogy megbarnuljon-sötétbarna legyen! Ha véletlen megtörténik, még most érdemes újrakezdeni (mielőtt a tejet is kidobjuk). Közben egy másik edénybe felforraljuk a tejet, s ha készen van a halvány rántásunk, fokozatosan hozzáöntjük a tejet. Hogy ne csomósodjon össze kézi habverőt használjunk hozzá, s folyamatosan keverjük, míg csomómentes-homogén massza nem lesz. Természetesen továbbra is gyenge lángon, hogy oda ne égjen. 
Enyhén sózzuk (ha sós a sajtunk az elég sóssá teszi), borsózzuk és reszelünk hozzá szerecsendiót. Körülbelül 10 percig kell főzni, míg eltűnik a "lisztes" íz. Ha levettük a tűzről, hozzákeverjük a sajtot és a három tojás sárgáját gyorsan és erősen, hogy ne legyen rántotta az egész. Ha kihűlt, a maradék vajat jól kihabosítjuk (elővettem a robotgépet, s azzal fehéredésig kevertem 3-4percig), s összedolgozzuk a mártással. Kész is a besamel, amit tölthetünk a fánkokba! Szerintem úgy szebb ha nincs tetejük és a sajt látszik csak (az viszont pazarlás), ezért a felső harmadát vágjuk le, töltsük be a mártással, díszítsük reszelt sajttal és csukjuk rá a kalapját. 
Voilá, pár óra (1-2) hűtés után megpuhulnak a fánkok és fogyasztható is! 
Jó étvágyat hozzá:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése